Celem kampanii jest podniesienie świadomości pasażerów w zakresie konsekwencji niewłaściwego zachowania podczas podróży lotniczej. Promowanie kultury życzliwości i odpowiedzialności, a także ograniczenie liczby incydentów zakłócających bezpieczeństwo i komfort lotów.
Od kilku lat Urząd Lotnictwa Cywilnego obserwuje niepokojący wzrost incydentów na lotniskach i pokładach samolotów, spowodowanych przez niezdyscyplinowanych pasażerów.
Najczęstsze nieakceptowalne zachowania to:
• nieodpowiedzialne żarty o posiadaniu materiałów wybuchowych,
• przemoc fizyczna i słowna wobec współpasażerów i członków załogi,
• niewykonywanie poleceń załogi, np. niezapinanie pasów, palenie papierosów, nieprawidłowe rozmieszczenie bagażu,
• nadmierne spożycie alkoholu.
Zgodnie z ustawą Prawo lotnicze, pasażer podający fałszywą informację o posiadaniu broni lub materiałów niebezpiecznych popełnia wykroczenie. Może to skutkować odmową wejścia na pokład, mandatem karnym, a w skrajnych przypadkach np. kosztami przymusowego lądowania.
Kampania realizuje zalecenia międzynarodowych organizacji lotniczych, które od lat podkreślają znaczenie edukacji pasażerów, jako skutecznego narzędzia ograniczania incydentów m.in. na pokładach samolotów.
Działania w ramach kampanii prowadzone będą poprzez reklamy na lotniskach (out-of-home), materiały informacyjne w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych partnerów, a także poprzez komunikaty medialne i działania o charakterze edukacyjnym.
Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego